tirsdag 21. desember 2010

My christmas tree

Helt siden jeg var ei lita jente har mormors juletre vært årets store høydepunkt. Det var bare det vakreste jeg visste om, og fasinasjonen følgte meg gjennom hele oppveksten. Min mor bodde sine første 8 år i New York sammen med besteforeldrene mine, og min fantastiske mormor hentet nok mye inspirasjon herifra. Så da de vendte nesen hjemover på slutten av 60-tallet var mormors juletre litt av en attraksjon har jeg blitt fortalt. I dag er det slettes ikke så uvanlig med amerikansk inspirert juletre, men jeg tenker meg at det sto litt annerledes til for 40 år siden!!:)



Juletreet som sto hjemme hos mine besteforeldre hadde de vakreste julekuler man kan tenke seg. Desverre har de en etter en takket for seg. Men det er ingen hemmelighet innad i familien at jeg har latt meg inspirere av min mormors juletre, og jeg har samlet meg en liten hærskare av ornamenter de siste årene. De fleste litt "spesielle" kulene er kjøpt i Tyskland, i en drøm av en butikk; Käthe Wohlfahrt. Dette må være paradis på jord for en ekte juleentusiast.



















For meg må juletreet være kledd i rødt og gull, ellers blir det liksom ikke noe jul. Det er med den tradisjonen jeg har vokst opp... Jeg har sett så mange nydelige juletre i alle slags fargeskalaer og tenkt at dette hadde vært noe å slenge seg på, men her hjemme må det nesten bare bli som det er!!;) Det er rart det der med jul og tradisjoner. De blir utrolig viktige for oss alle...

Ønsker dere en riktig fin tirsdag kveld!!
Håper jeg fikk spredd litt juleglede selv om du kanskje ikke er så rød og glitrende i pyntingen selv;)

8 kommentarer:

  1. Hei
    Enig med det. Har hatt tanken mange ganger om å skifte...er jo så mye fint, men tradisjonene er viktige her og. Masse minner i julepynten hos oss. Men jeg har nå litt for mye som ikke henges på treet, er jo litt gale det og,..men da blir det kulene og figurene som betyr mest som skal opp på treet.
    Treet ditt er jo perfekt, både treet i seg selv, og så mye flott pynt.
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. Et kjempe fint juletre du hadde:-)
    Helt enig, tradisjoner er tradisjoner. Noen ting skal man ikke tulle med :-)

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  3. hei Lene
    for et nydelig pyntet tre
    det der kan du være stolt av
    kos deg med det
    og ha ei riktig fin jul! :)

    hilsen Åpent hus

    SvarSlett
  4. mmm...nesten så jeg kan kjenne lukten av jul heeelt hit! vakkert!

    SvarSlett
  5. Kjempe vakkert juletre! Ønsker deg og dine en god jul og et godt nyttår! Setter stor pris på at du følger bloggen min:) Juleklem

    SvarSlett
  6. Fantastisk fint juletre!!!
    Ønsker deg en deilig julefeiring!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  7. Så koselig du skriver!!Veldig flott tre.God jul:)

    SvarSlett
  8. Bare en liten snartur innom for å ønske deg og dine en riktig god jul :-D

    Juleklemmer fra Karianne

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge
igjen en hilsen her hos meg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...